Anmäla installation av värmepumpsanläggning

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

När du ska installera en ny värmepump behöver du anmäla det till kommunen.

Vid installation av en värmepump och om någon del av anläggningen förläggs utanför den egna fastigheten behövs ett medgivande från ägaren till aktuellt mark- eller vattenområde. 

Avståndet mellan två energibrunnar bör vara minst 20 meter för att de inte ska påverka varandras värmeuttag. Om det finns andra energibrunnar i närheten kan borrhålet behöva borras djupare eller lutas för att kompensera för värmeförluster. Ett lämpligt avstånd till grannfastigheten är minst 10 meter. Mellan en energibrunn och enskilda dricksvattentäkter rekommenderas minst 30 m avstånd om vattentäkten är borrad och minst 20 meter avstånd om vattentäkten är grävd. Avståndet mellan jordvärme och dricksvattenbrunn bör vara minst 20 meter oavsett om den är borrad eller grävd. 

Anmälan
Anmälan ska inlämnas senast sex veckor innan installationen. Påbörja inte installationsarbetet förrän du fått svar på anmälan.

Du kan själv välja hur du vill göra anmälan. Välj mellan följande alternativ: 

► Alternativ 1 

  • Installatören fyller i ärendet och anger uppgifter till den sökande. En länk för att signera ärendet med BankID skickas automatiskt till den sökande. När den sökande har signerat skickas ärendet in till kommunen.

► Alternativ 2 

  • Sökande anger alla uppgifter i anmälan, även frågorna som är riktade till installatör/borrfirma. Det rekommenderas att den sökande får detaljerad hjälp från en certifierad borrfirma.

Besked om beslut
Beslutet får du inom sex veckor och det skickas till den adress som du angett i blanketten. I beslutet som du för medföljer krav på hur installationen ska utföras. Kraven kan variera något beroende på områdets känslighet, men som regel ställs de krav som finns att läsa i anmälningsblankettens informationssida.

Kravet ser även lite olika ut beroende på vilken typ av anläggning som din anmälan avser ; bergvärme, jordvärme, ytvattenvärme.

Avgift

För handläggning av din anmälan kommer du att faktureras handläggningsavgift. Du hittar aktuell taxa här: Taxor

Mina sidor

Du kan följa ditt ärende och kommunicera med handläggaren via Mina sidor. Läs mer om hur Mina sidor fungerar i vår handbok för användare. 

Handbok för användare

Spara ärende

Du har möjlighet att spara ditt ärende och återuppta det vid senare tillfälle. Logga in på Mina sidor för att återuppta ett sparat ärende. 

Frågor om e-tjänsten

Kundtjänst
kundtjanst@lycksele.se
0950-166 00

Personuppgiftsansvarig

Myndighetsnämnden

Följande behövs för e-tjänsten

  • Fastighetsägaren måste ha e-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa